Accountantsregister.nl > Diensten > Samenstellingsverklaring laten opstellen?

Samenstellingsverklaring laten opstellen?

Meta: Een samenstellingsverklaring verhoogt het vertrouwen in uw financiële documenten. Vraag vrijblijvend 3 offertes aan van onafhankelijke erkende accountants.

accounts

De samenstellingsverklaring is een van de meest voorkomende, door accountant verstrekte, verklaringen. Hoewel het laten opstellen van een samenstellingsverklaring voor organisaties niet tot de verplichtingen behoort, geeft het document wel een stuk zekerheid. De eisen rondom belangrijke documenten worden namelijk steeds strenger Een samenstellingsverklaring biedt bij controle een tastbaar bewijs dat een professionele accountant tijdens het opstellen van de jaarrekening heeft meegekeken. Accountants en gecertificeerde boekhouders zijn gemachtigd om een samenstellingsverklaring af te geven.

Vergelijk meerdere offertes met één verzoek

Beantwoord een paar vragen om gepersonaliseerde offertes voor uw project te krijgen.

Wat is een samenstellingsverklaring?

Tijdens het opstellen van de jaarrekening of andere financiële overzichten, is een samenstellingsverklaring een ondersteunend document. Het opstellen van de jaarrekening wordt in die situatie weliswaar door het bestuur van een organisatie zelf gedaan, maar zij krijgen daar hulp, advies en ondersteuning van een accountant bij. Het belang van waarheidsgetrouwe en nauwkeurige jaarcijfers is groot. Wanneer een accountant op het proces toeziet, is de kans op onjuistheden en discrepanties zeer klein. In feite is een samenstellingsverklaring in dat licht een schriftelijke bevestiging van het feit dat een accountant (of gecertificeerde boekhouder) heeft geholpen bij het opstellen van vereiste documenten. In de meeste gevallen gaat het om de jaarrekening, maar een samenstellingsverklaring mag ook voor andere documenten worden afgegeven.

Samenstellingsverklaring bewijs van toezicht door accountant

Een samenstellingsverklaring betekent overigens niet dat de accountant alle cijfers daadwerkelijk en grondig controleert. De aangereikte gegevens worden namelijk niet verder gecontroleerd of beoordeeld. De accountant kijkt dus mee, geeft advies en faciliteert, maar blijft volledig afhankelijk van de aangeleverde gegevens. Organisaties die een samenstellingsverklaring laten opstellen, blijven zelf verantwoordelijk voor de juistheid van de cijfers. Wenst u wel een uitgebreide check en controle van de feitelijke cijfers? Dan heeft u een controleverklaring nodig. Binnen de samenstellingsverklaring gaat de accountant wel na of de verklaring overeenkomt met de feiten die al over de organisatie bekend zijn. Uiteraard is dat geen diepgaande controle, maar is over het algemeen wel een goede check. Op zo’n moment is een samenstellingsverklaring het bewijs van deze check.

Het nut van de samenstellingsverklaring

Hoewel een samenstellingsverklaring geen uitgebreide controle garandeert, zorgt het wel voor financiële verantwoording. Een samenstellingsverklaring biedt toegevoegde waarde bij het presenteren van de jaarcijfers. Een derde partij weet dan namelijk dat de cijfers zijn samengesteld door een accountant. Organisaties die een samenstellingsverklaring kunnen laten zien, geven hun financiële documentatie een kwaliteitsstandaard.

Vind eenvoudig een Interim accountant voor uw organisatie

Heeft u behoefte aan advies, hulp of andere ondersteuning rondom uw financiële processen? Accountantsregister.nl is matchmaker tussen bedrijven en interim accountants. Voor elke interimopdracht kijken we naar uw specifieke wensen, gewenste periode en het aantal uren per week. Vul uw aanvraag voor een interim accountant in en ontvang 3 offertes van deskundige interim accountants in de buurt. U heeft binnen 48 uur geheel vrijblijvend een antwoord. Vervolgens kiest u zelf de interim accountant die het beste bij u past.

De inhoud van een samenstellingsverklaring

Hoewel de concrete vorm en inhoud van een samenstellingsverklaring per accountant verschilt, zijn er een aantal vaste onderdelen die altijd in het document staan:

  • De inhoud van de opdracht.
  • Korte omschrijving van de organisatie en kerntaken.
  • Verantwoordelijkheden van de organisatie en die van de accountant.
  • Richtlijnen die tijdens het uitvoeren van de opdracht van kracht waren.
  • Vermelding dat de accountant onafhankelijk heeft geopereerd.
  • Vermelding dat de samenstellingsverklaring is gebaseerd op informatie vanuit de organisatie.
  • Eventuele afwijkingen die van invloed zijn geweest op de financiële verslaglegging.
  • Datum van de verklaring, adressen en ondertekening van beide partijen.

Samenstellingsverklaring laten opstellen?

Wilt u een samenstellingsverklaring laten opstellen door een erkende accountant? We helpen u hier graag bij. Accountantsregister.nl is matchmaker tussen bedrijven en accountants en zorgt voor een passende aanbieding. Vul uw aanvraag in en ontvang 3 offertes van deskundige accountants in de buurt. Binnen 48 uur en uiteraard geheel vrijblijvend. Kies vervolgens zelf de accountant die het beste bij u past.